Autor Wątek: Pęknięte ramię  (Przeczytany 20250 razy)

kissielec

  • Gość
Odp: Pęknięte ramię
« Odpowiedź #30 dnia: Październik 22, 2009, 10:19:54 pm »
 :)...ja gdybym miał wybrać upadek łuku na dywan lub suchy strzał z niego, bez najmniejszego wahania wybrałbym ten upadek...aczkolwiek sama myśl o tym już boli  :(
« Ostatnia zmiana: Październik 22, 2009, 10:32:56 pm wysłana przez kissielec »

paskud

  • Gość
Odp: Pęknięte ramię
« Odpowiedź #31 dnia: Październik 22, 2009, 11:47:41 pm »
Paskud, bloczki raczej nie sa ze stopow aluminium ale fakt ze od upadku moze zrobic im sie krzywda
Hm, w zasadzie nie mogę doszukać się w googlach co tak dokładnie jest wykorzystywane, ale mimo wszystko obstawiam, że to duraluminium
http://pl.wikipedia.org/wiki/Duraluminium
Jako nastolatek zajmowałem się nieco modelarstwem kołowym (klasa RCE) i dural był super materiałem na różnego rodzaju mechanizmy różnicowe, przekładnie itd.
A jak nie stopy aluminium to co?
Pzdr, Michał

Lonm

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 46
Odp: Pęknięte ramię
« Odpowiedź #32 dnia: Październik 23, 2009, 12:17:16 am »
:)...ja gdybym miał wybrać upadek łuku na dywan lub suchy strzał z niego, bez najmniejszego wahania wybrałbym ten upadek...aczkolwiek sama myśl o tym już boli  :(

No właśnie o taką subiektywną odpowiedź mi chodziło ;)

Paskud wydaje mi się żę bloczki robione są w podobnej technologii co majdan tzn. są wycinane z prasowanego kawałka blachy"stopu aluminium"
http://www.youtube.com/watch?v=m-Bu3CTnsko&feature=related
na tym filmiku tak to wygląda

pozdro

Łuk: Mathews Monster 70#
Podstawka: NAP Quik Tune Smart Rest
Celownik: G5 Optix XR 2
Stabilizator: Doinker BF11
Peep: G5 Meta Magnesium

paskud

  • Gość
Odp: Pęknięte ramię
« Odpowiedź #33 dnia: Październik 23, 2009, 12:53:07 am »
Paskud wydaje mi się żę bloczki robione są w podobnej technologii co majdan tzn. są wycinane z prasowanego kawałka blachy"stopu aluminium"
http://www.youtube.com/watch?v=m-Bu3CTnsko&feature=related
na tym filmiku tak to wygląda

pozdro
Fajny filmik, dzięki za link.
W nawiązaniu do filmiku, to zastanawialiście się kiedyś, jakie możliwości miałyby teraz bloczki, gdyby nie istniało coś takiego jak "patent"?
Mathews opatentuje to, Hoyt tamto, kto inny coś tam innego a w rezultacie my, jako użytkownicy, nie stajemy się posiadaczami cudu techniki łączącego w sobie to wszystko tylko sprzętu w którym mamy jedna technologię zamiast drugiej...

Inna sprawa, że np. Hoyt opatentował technologię TEC, której fanem jestem ale po katalogu na 2010 widać, że rezygnują z majdanów TEC w klasycznych refleksach. Na tą chwilę został się tylko jeden i to w dodatku odlewany Eclipse... Aż strach pomyśleć, że patent może trafić do szuflady bo ktoś z marketingu stwierdzi, że produkt się słabo sprzedaje..... Innymi słowy firma raz dostaje patent a potem siada na laurach - kasa i tak wpłynie, niezależnie czy będzie się pracowało nad udoskonaleniem technologii czy nie. Lepszym rozwiązaniem dla nas - konsumentów - byłoby, gdyby był bat w postaci konkurencji :)

Pzdr.
Michał

piotrek_compound

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 9
Odp: Pęknięte ramię
« Odpowiedź #34 dnia: Październik 24, 2009, 12:16:03 am »
Paskud, bloczki raczej nie sa ze stopow aluminium ale fakt ze od upadku moze zrobic im sie krzywda
Hm, w zasadzie nie mogę doszukać się w googlach co tak dokładnie jest wykorzystywane, ale mimo wszystko obstawiam, że to duraluminium
http://pl.wikipedia.org/wiki/Duraluminium
Jako nastolatek zajmowałem się nieco modelarstwem kołowym (klasa RCE) i dural był super materiałem na różnego rodzaju mechanizmy różnicowe, przekładnie itd.
A jak nie stopy aluminium to co?
Pzdr, Michał
Lonm siwetny filmik...a ten Mathews coraz berdziej mi sie podoba. I fakt Paskud oni na centrach obrobczych robia wszystko z aluminium a myslalem ze bedzie za miekkie na krzywki ja obstawialem jakas stal weglowa tez obrabiana na centrach.
Duraluminium (przez fachowcow okrelsane szajs aluminium) nadaje sie na baterie prysznicowe, łazienkowe,zabawki i elementy w modelach.

piotrek_compound

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 9
Odp: Pęknięte ramię
« Odpowiedź #35 dnia: Październik 24, 2009, 12:36:38 am »
Z watku N.E.M.O z ogolnego http://www.forumlucznicze.pl/wszystkie-inne-tematy-zwi%C4%85zane-z-%C5%82ucznictwem/how-the-compound-bow-is-born-t1109.0.html swietny filmik http://www.youtube.com/watch?v=ehwel3nYCLg . Mozna porownac z tym filmikiem Mathewsa technologie producentow. Bowtech bardzo sprytnie i bardziej efektywnie rozwiazal technologie produkcji majdanow. Wycinanie kilku majdanow wodą (water jetem) a pozniej linia obrobcza odchudzajaca i wykanczajaca.

paskud

  • Gość
Odp: Pęknięte ramię
« Odpowiedź #36 dnia: Październik 24, 2009, 02:39:11 am »
Lonm siwetny filmik...a ten Mathews coraz berdziej mi sie podoba. I fakt Paskud oni na centrach obrobczych robia wszystko z aluminium a myslalem ze bedzie za miekkie na krzywki ja obstawialem jakas stal weglowa tez obrabiana na centrach.
Duraluminium (przez fachowcow okrelsane szajs aluminium) nadaje sie na baterie prysznicowe, łazienkowe,zabawki i elementy w modelach.
Na liniach produkcyjnych compoundów na pewno nie korzystają z czystego aluminium bo jest za miękie i się nie nadaje. Majdany wycinane są ze stopów aluminium z magnezem. Bloczki to też jakiś stop aluminium.

Szukałem w googlach czegoś o tym określeniu "szajs aluminium" na dural ale nie trafiłem. Za to zastosowanie podane pod adresem
http://pl.wikipedia.org/wiki/Duraluminium
Zastosowanie: m.in. w lotnictwie do części konstrukcyjnych, niegdyś także do ram naziemnych pojazdów sportowych, itp. nie wygląda mi na baterie prysznicowe i zabawki.

Ktoś może wie jaki jest skład materiału z którego wykonuje się camy? Można byłoby to ostatecznie sprawdzić na spektroskopie ale ja swoich camów nie dam przypalić ;)

Pzdr,
Michał



kissielec

  • Gość
Odp: Pęknięte ramię
« Odpowiedź #37 dnia: Październik 24, 2009, 09:36:36 am »
Kilka "popękanych" zdjęć...

O cie-florek!
Hoyt ?, nowy model... i już tak zdewastowany ?
Ktoś musiał więcej niż 30x strzelić na sucho  ;D
« Ostatnia zmiana: Październik 24, 2009, 09:43:22 am wysłana przez kissielec »


piotrek_compound

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 9
Odp: Pęknięte ramię
« Odpowiedź #39 dnia: Październik 24, 2009, 06:16:47 pm »
Lonm siwetny filmik...a ten Mathews coraz berdziej mi sie podoba. I fakt Paskud oni na centrach obrobczych robia wszystko z aluminium a myslalem ze bedzie za miekkie na krzywki ja obstawialem jakas stal weglowa tez obrabiana na centrach.
Duraluminium (przez fachowcow okrelsane szajs aluminium) nadaje sie na baterie prysznicowe, łazienkowe,zabawki i elementy w modelach.
Na liniach produkcyjnych compoundów na pewno nie korzystają z czystego aluminium bo jest za miękie i się nie nadaje. Majdany wycinane są ze stopów aluminium z magnezem. Bloczki to też jakiś stop aluminium.

Szukałem w googlach czegoś o tym określeniu "szajs aluminium" na dural ale nie trafiłem. Za to zastosowanie podane pod adresem
http://pl.wikipedia.org/wiki/Duraluminium
Zastosowanie: m.in. w lotnictwie do części konstrukcyjnych, niegdyś także do ram naziemnych pojazdów sportowych, itp. nie wygląda mi na baterie prysznicowe i zabawki.

Ktoś może wie jaki jest skład materiału z którego wykonuje się camy? Można byłoby to ostatecznie sprawdzić na spektroskopie ale ja swoich camów nie dam przypalić ;)

Pzdr,
Michał




No dobra troche pojechalem z tym duraluminium bo ktos kiedys wprowadzil mnie w blad sie okazuje (hydraulik). Szajs aluminium to moga byc 'filuminy'  odlewnicze aluminium np z krzemem a duraluminium, zasiegajac rowniez opinii kolegi motolotniarza, to stopy aluminium np z magnezem, bardzo twarde i wytrzymale i drogie wykorzystywane w obrobce plastycznej, z tego pewnie sa krzywki. Motolotniarze czasem stosuja ten material do robienia wozkow wiec musi byc wytrzymaly. Sorry paskud i nie wypowiadam sie wiecej na ten temat bo jednak moja wiedza w tej materii jest ograniczona.

aro1569 - Arkadiusz Kania

  • Stały bywalec
  • ****
  • Wiadomości: 249
Odp: Pęknięte ramię
« Odpowiedź #40 dnia: Październik 24, 2009, 07:17:13 pm »
Wobec powyzszego zapytam.Moze to niezbyt madre pytanie ale jesli na majdanie luku pojawia sie odpryski lakieru , wiadomo sprzet sie zuzywa ,to czy nalezy to jakos zabezpieczyc i czy wystepuje w zwiazku z tym jakies zagrozenie korozja na majdanie ?
Bowtech Invasion CPX 70#, Mathews Drenalin 70#,
TR Micro Alpha v5, Sure- Loc QC,
Ripcord Code Red, Mathews HD II,
Cartel Midas Max ,
Octane 11'' , Bee stinger pro hunter max 8"
CE Maxima 250

aro1569 - Arkadiusz Kania

  • Stały bywalec
  • ****
  • Wiadomości: 249
Odp: Pęknięte ramię
« Odpowiedź #41 dnia: Październik 24, 2009, 08:32:18 pm »
No wlasnie "raczej". Teoretycznie aluminium nie koroduje ale widzialem juz rozne cuda min na alufelgach
Bowtech Invasion CPX 70#, Mathews Drenalin 70#,
TR Micro Alpha v5, Sure- Loc QC,
Ripcord Code Red, Mathews HD II,
Cartel Midas Max ,
Octane 11'' , Bee stinger pro hunter max 8"
CE Maxima 250

zgaszony

  • Gość
Odp: Pęknięte ramię
« Odpowiedź #42 dnia: Październik 24, 2009, 10:58:59 pm »
Korozja aluminium

Surowe aluminium posiada bardzo wysoką odporność na korozję, samoczynnie pokrywa się bardzo cienką lecz skuteczną warstwą ochronną tlenku, która przeciwdziała dalszemu utlenianiu. W odróżnieniu od warstwy tlenkowej powstającej na wielu innych metalach tlenek glinu szczelnie i ściśle przylega do podłoża. W przypadku mechanicznego uszkodzenia warstwy tlenku glinu jest ona natychmiast odtwarzana. Tlenkowa powłoka jest głównym czynnikiem, któremu aluminium zawdzięcza swoje dobre właściwości antykorozyjne. Zachowuje ona stabilność dla wartości pH w zakresie 4 - 9. W warunkach silnie kwasowych lub zasadowych aluminium koroduje zazwyczaj szybko. Stopy aluminium zawierające więcej niż ok. 0,5% Cu charakteryzują się mniejszą odpornością na korozję, nie powinny być stosowane bez uszlachetniania w środowisku bogatym w chlorki (sól do posypywania dróg, woda morska).
Najczęściej spotykane typy korozji:

Korozja elektrochemiczna (galwaniczna) - może wystąpić, gdy różne metale pozostają ze sobą w bezpośrednim kontakcie, a równocześnie istnieje między nimi ciągły mostek elektrolityczny. W większości kombinacji z innymi metalami aluminium jest metalem mniej szlachetnym. Dlatego też ryzyko wystąpienia korozji elektrochemicznej jest dla aluminium większe niż dla pozostałych metali konstrukcyjnych. Ryzyko elektrochemicznej korozji aluminium występuje jedynie w przypadku metalicznego kontaktu z metalami szlachetniejszymi, przy równoczesnej obecności między metalami elektrolitu charakteryzującego się dobrym przewodnictwem. Wystąpienie korozji elektrochemicznej wynika często z niewłaściwego zaprojektowania konstrukcji. Korozja elektrochemiczna nie występuje w suchej atmosferze pomieszczeń zamkniętych. Ryzyko nie jest duże w warunkach lądowych, natomiast w środowisku bogatym w chlorki, np. w warunkach morskich, korozję elektrochemiczną mogą wywoływać miedź i stal węglowa, stal nierdzewna, a nawet stal ocynkowana w kombinacji z aluminium. Początkowo warstwa cynku zapewnia aluminium ochronę, lecz po zużyciu się cynku zostaje powierzchnia stalowa, może powodować korozję. W wyniku cynkowania ogniowego uzyskuje się grubszą powłokę niż przy cynkowaniu elektrolitycznym, czyli trwalsze zabezpieczenie antykorozyjne. Z tego powodu w środowisku agresywnym wskazane jest stosowanie aluminium w połączeniu ze stalą cynkowaną ogniowo.
Przeciwdziałanie korozji elektrochemicznej:

    * izolacja elektryczna między powierzchniami metali
    * przerwanie mostka elektrolitycznego (np. przez malowanie)
    * ochrona katodowa - np.: zamontowanie anody, wykonanej z materiału mniej szlachetnego, pozostającej w metalicznym kontakcie z chronionym elementem aluminiowym lub zastosowanie zewnętrznego źródła prądu stałego i podłą czenie elementu aluminiowego do bieguna ujemnego. Materiał mniej szlachetny, stanowiący anodę protektorową, koroduje chroniąc w ten sposób aluminium. Drugim warunkiem zadziałania tej metody jest stworzenie pomiędzy powierzchnią chronioną a anodą kontaktu za pośrednictwem cieczy. Do ochrony aluminium stosuje się często anody protektorowe z cynku lub magnezu.



Korozja wżerowa - najbardziej rozpowszechniony typ korozji aluminium, występuje jedynie w obecności elektrolitu - wody lub wilgoci, w której rozpuszczone są sole, najczęściej chlorki. Powstające uszkodzenia korozyjne są na ogół bardzo małe i w warunkach zewnętrznych uzyskują głębokość, której maksymalna wartość jest jedynie ułamkiem grubości materiału. W środowisku wodnym lub w ziemi możliwa jest większa głębokość wżerów. Produkty powstające w wyniku korozji często zakrywają miejsca skorodowane i dlatego na powierzchni aluminium rzadko są widoczne wyraźne wżery. Korozja wżerowa jest przede wszystkim problemem natury estetycznej, która praktycznie nie wpływa na wytrzymałość materiału. Zabezpieczenie powierzchni przez anodowanie lub lakierowanie - zapobiega korozji wżerowej. Dla zachowania naturalnego wyglądu powierzchni należy utrzymywać ją w czystości. Wystarczające jest spłukanie wodą, nie wolno natomiast używać alkalicznych środków myjących. Korozji wżerowej można też zapobiegać stosując ochronę katodową oraz projektując konstrukcję w sposób umożliwiający jej osuszanie.

Korozja szparowa - może występować w ciasnych, wypełnionych cieczą szparach. Prawdopodobieństwo wystąpienia tego typu korozji w konstrukcjach wykonanych z profili jest niewielkie. Natomiast może pojawiać się w atmosferze morskiej bogatej w chlorki oraz na zewnątrz pojazdów. Zdarza się, że podczas transportu i składowania woda gromadzi się w szparach między stykającymi się ze sobą powierzchniami aluminiowymi, powodując korozję powierzchniową (plamy wodne). Woda pochodzi z opadów lub skondensowanej pary i jest wciągana przez siły kapilarne między powierzchnie metalowe. Kondensacja pary wodnej jest możliwa, gdy zimny materiał zostanie przeniesiony do ciepłego pomieszczenia lub w przypadku składowania aluminium na zewnątrz pod brezentowym przykryciem (zmiany temperatury między dniem a nocą).

Aluminium w atmosferze. Korozja metali w atmosferze zależy od długości okresu wilgotnego oraz składu elektrolitu na ich powierzchni. W normalnych warunkach lądowych i przy umiarkowanym zanieczyszczeniu atmosfery siarką odporność aluminium na korozję jest bardzo dobra. W atmosferze o wysokim stopniu zanieczyszczenia siarką mogą wystąpić powierzchniowe wżery. Odporność aluminium na korozję jest jednak lepsza niż dla stali węglowej i stali ocynkowanej. Obecność soli, przede wszystkim chlorków, w atmosferze zmniejsza odporność aluminium na korozję, jednak w mniejszym stopniu niż innych materiałów konstrukcyjnych.

Aluminium w ziemi. Ziemia nie jest materiałem jednorodnym, a jej własności zmieniają się. Zmiany składu mineralnego, wilgotności, wartości współczynnika pH, zawartości tlenu, występowania substancji organicznych i przewodnictwa elektrycznego utrudniają przewidywanie odporności korozyjnej metali w ziemi. Odporność korozyjna aluminium w ziemi zależy od jej wilgotności, oporności i wartości współczynnika pH. Zaleca się pokrycie powierzchni metalu powłoką ochronną, na przykład bitumiczną.

Aluminium w wodzie. Korozja metali w wodzie zależy od jej składu. Na odporność aluminium wpływają głównie chlorki i metale ciężkie. Jeżeli powierzchnia aluminium jest regularnie osuszana i oczyszczana, istnieje małe ryzyko wystąpienia korozji (aluminiowe garnki mogą być używane przez wiele lat). W przypadku dłuższego kontaktu z wodą stojącą lub wilgocią może wystąpić zniszczenie korozyjne. Korozji wżerowej zapobiega się przez:

    * rozwiązania konstrukcyjne zmniejszające ryzyko gromadzenia wody,
    * zastosowanie ochrony katodowej,
    * zastosowanie domieszek chemicznych, inhibitorów korozji hamujących ją.

W wodzie morskiej dobrą odporność na korozję wykazują stopy AlMg zawierające powyżej 2,5% Mg oraz stopy AlMgSi. Stopy z miedzianie powinny być tu stosowane lub należy im zapewnić ochronę antykorozyjną. Jeśli uwzględni się odpowiednie warunki konstrukcyjne, szczególnie w zakresie łączenia aluminium z innymi materiałami (ryzyko korozji elektrochemicznej), aluminium stanowi doskonały materiał do stosowania w warunkach morskich (np. stosowane jest powszechnie przy budowie łodzi). Korozja na granicy zanurzenia polega na tym, że aluminium zanurzone w wodzie stojącej może ulegać zniszczeniu tylko tuż pod powierzchnią wody. Można temu zapobiec malując powierzchnie metalu po obu stronach linii wodnej.

Aluminium i alkaliczne materiały budowlane. W kontakcie z takimi mokrymi materiałami jak zaprawa murarska i beton, na powierzchni aluminium powstają wyraźne plamy trudne do usunięcia. Zapobiega się im przez pokrycie aluminium powłoką bitumiczną albo lakierem odpornym na działanie substancji alkalicznych. Anodowanie nie daje takiego zabezpieczenia.

Aluminium i chemikalia. Dzięki naturalnej powłoce tlenkowej aluminium charakteryzuje się dobrą odpornością na działanie wielu substancji chemicznych. Jednak przy niskich lub wysokich wartościach pH (poniżej 4 i powyżej 9) warstwa tlenku ulega jednak zniszczeniu i aluminium koroduje z dużą szybkością. Dlatego kwasy nieorganiczne i roztwory silnie alkaliczne są czynnikami wysoce korozyjnymi dla aluminium. Wyjątkiem jest kwas azotowy i roztwory amoniaku, które nie atakują aluminium. W roztworach wodnych o średnim stopniu alkaliczności korozja może zostać zahamowana przez zastosowanie krzemianów w charakterze inhibitorów korozji.

Informator Metale Nieżelazne 2007 - VII wydanie, str 53
« Ostatnia zmiana: Październik 24, 2009, 11:03:05 pm wysłana przez zgaszony »

kissielec

  • Gość
Odp: Pęknięte ramię
« Odpowiedź #43 dnia: Październik 24, 2009, 11:09:15 pm »
ahaa...
 ;)
« Ostatnia zmiana: Październik 24, 2009, 11:47:15 pm wysłana przez kissielec »

aro1569 - Arkadiusz Kania

  • Stały bywalec
  • ****
  • Wiadomości: 249
Odp: Pęknięte ramię
« Odpowiedź #44 dnia: Październik 25, 2009, 12:54:53 am »
O kurcze...ale z tego co zrozumialem to chyba nie ma co sie martwic jesli sie utrzymuje sprzet w czystosci i w przypadku zawilgocenia wystarczy go tylko osuszyc .
« Ostatnia zmiana: Październik 25, 2009, 12:56:27 am wysłana przez aro1569 »
Bowtech Invasion CPX 70#, Mathews Drenalin 70#,
TR Micro Alpha v5, Sure- Loc QC,
Ripcord Code Red, Mathews HD II,
Cartel Midas Max ,
Octane 11'' , Bee stinger pro hunter max 8"
CE Maxima 250